Influenceři se budou muset nově registrovat
Máte IČO a tvoříte online videa, která informují, baví nebo vzdělávají? Pokud s nimi navíc usilujete o zisk, můžete spadat pod povinnost registrace u RRTV. Online svět influencerů je často přirovnáván k divokému Západu, kde neoznačování reklamy obvykle zůstává bez postihu, přestože by to mělo být podle platné legislativy jinak. Online tvůrci však mohou porušovat pravidla i jinými způsoby. Jak ale může stát efektivně dohlížet na všechny influencery, když ani nezná jejich identitu?
Právě tento problém mohl stát za vágním přenesením unijní Směrnice o audiovizuálních mediálních službách do českého práva. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) proto vydala tiskovou zprávu, ve které překvapivě vyzývá k registraci širokou skupinu online tvůrců. V této výzvě apeluje na jejich zařazení do oficiální evidence.
RRTV v tiskové zprávě říká: „Uvedená směrnice se vztahuje rovněž na fyzické osoby, které vytvářejí audiovizuální mediální obsah (např. vloggeři, influenceři) a nabízejí jej na platformách typu Instagram, Facebook, TikTok apod., pokud jimi poskytovaná služba naplňuje definiční kritéria audiovizuální mediální služby na vyžádání (dále AVMSnV).“